بـــرادر و خواهـــر بزرگوارم!
خـــداوند جنت را خلـــق کرد و بندگــان صالح خود را وارث آن گردانـــید، و آنان را بر حســـب اندازه اعمالشان از نظر فضــیلت و منزلت، متفاوت ســاخت.
به همین علـــت بهشت دارای طـــبقات مختلف است که بعضـــی از آنها بر بعضی دیگر فضـــیلت و برتری دارند که هـــمه آن نشانههای فضـــل و عدل پروردگـــار نسبت به بندگـــان میباشد، تا هر مؤمـــنی که برای داخلشدن به بهشت و برخورداری از نعمـــتهای جاویدان آن، اشتیاق و علاقهمـــندی دارد برای رســـیدن به طبقات بالای آن ســـعی و تلاش بیشتری نمـــوده و کمر همت را محکمتر ببنـــدد.
خداوند متـــعال میفرماید:
«و هرکه با ایـــمان و عمل صـــالح به پیش پروردگارش بـــرود، چنین کـــسانی دارای مـــراتب والا و مـــنازل بالا هستند».
{طــــــه: 75}
بنابـــراین، داشتن ایمان و یقـــین کامل و انجام اعمـــال صالح راهرسیدن به فردوس را آســـان میکند.
پس ای بـــرادرم و خـــواهرم!
هر زمـــان که ایـــمان تو به سرحد کمـــال رسید و برای استـــمرار اعمال صالح استـــقامت و پایداری داشـــته باشی، مقام و منـــزلت تو نزد خداوند متعال بالا خـــواهد رفت و جایگـــاه تو در طبقات بلند و والای جـــنت خواهد بود، زیرا درجـــات مؤمنین در بهشـــت بر حسب اندازه اعمـــال آنها در این دنیا متفاوت اســـت، بعضی در بالا و بعــضی در پائین هـــستند.
خـداوند سبحان در این مـورد میفرمــاید:
«آن کـــس که (تنها) زنـــدگى زودگذر (دنیا) را میطلـــبد، آن مقدار از آن را که بخواهیم - و به هر کـــس اراده کنیم- میدهیم ســـپس دوزخ را براى او قرار خواهیم داد، که در آتـــش سوزانش می سوزد در حالى که نکوهیـــده و و رانده (درگاه خدا) اســـت. * و آن کـــس که سراى آخرت را بطـــلبد، و براى آن ســـعى و کوشش کند- در حالى که ایـــمان داشته باشد- سعى و تـــلاش او، (از سوى خدا) پاداش داده خواهـــد شد. * هر یک از ایـــن دو گروه را از عـــطاى پروردگارت، بهـــره و کمک می دهیم و عطاى پروردگارت هـــرگز (از کسى) منع نشـــده است. * ببین چگـــونه بعضى را (در دنیا بخاطر تلاششان) بر بعـــضى دیگر برترى بخشـــیدهایم درجات آخرت و برتریهـــایش، از این هم بیشتر اســـت! (و تفاوتها و فاصـــلهها بیشتر است؛ چرا که آنجا سرای_جاویـــدان است و بهشت در حالت عظیـــم آن در میان است. پس ای انسان! برای آن به مســـابقه بپرداز و شبـــانه روز بکوش)».
{الاســـراء 18- 21}
در ایـــن آیهها خداوند سبــحان بیان میفرماید که اهل بهــشت و آخرت بیشتر از اهل دنیــا بر یکدیگر فضیلت و برتری دارند و مـــرتبه آخرت بیشتر از جایگاه و رتبـــه این دنیا میباشـــد
بـــرادر و خـــواهر بزرگوارم...
بدانید که فضیلت باغها و بوســـتانها و نعمتهای بهشت در فضـــیلت و برتری خوبـــیها، کاخها و قصـــرها، درختان و میـــوهها و زنان و همســـران اهل بهشت است.
خداوند میفـــرماید:
«پـــس کدام یک از نعمـــتهای پروردگارتان را تکـــذیب و انکار میکنــید؟»
{الرحـــمن 36}
بعـــد از تعـــریف آنـــها فرمـــود
«و جـــز [این] دو [باغ]، دو باغ دیـــگر است» باغهای بعـــدی از نظر مقام و منزلت و آراســـتگی از دو باغ و دو جنـــت قبلی در درجه کمتـــری قرار دارند.
{الرحـــمن 62}.
▫️اما در مـــورد میوههای بهشت، در دو آیه قبلـــی میفرماید:
«در آن دو [بـــاغ] از هر میوهایی دو نوع هســـت».
{الرحــــــمن 52}
خداوند مـــتعال در آیه مـــزبور بیان کرده که برای هر نوعـــی از میوهها دو شـــکل و دوگونه متفاوت وجـــود دارد، اما در بیان اوصـــاف دو باغ و دو جنت آخری به معرفی میـــوه میپردازد، با ذکر نوع آنها، چـــنان که میفرماید:
«در آن بـــاغها، (انواع) میوهها و (از جمله) خرمــا و انار است».
{الرحمـــن 68}